Mijn bijzondere leeropdracht ‘Psychotraumatologie in ontwikkelingsperspectief’ aan de Radboud Universiteit richt zich op trauma, posttraumatische stress-stoornis (PTSS) en relaties, met aandacht voor volwassen en kinderen in hun sociale context. De unieke waarde van deze leeropdracht, zowel in wetenschappelijke als maatschappelijke zin, zit in het systemisch perspectief op de ontwikkeling en het herstel van posttraumatische stresssymptomen en trauma gerelateerde problematiek.

Met de instelling van deze bijzondere leeropdracht, geïnitieerd door Reinier van Arkel in samenwerking met het Behavioural Science Intitute van de Radboud Universiteit, wordt het verbeteren van de zorg voor getraumatiseerde individuen in hun gezinscontext nagestreefd door een bijdrage te leveren aan onderwijs-, onderzoek- en behandelprogramma’s.

Lopende onderzoeksprojecten richten zich onder andere op communicatie in gezinnen over ingrijpende gebeurtenissen, de invloed van de sociale context op welzijn van veteranengezinnen, de ervaren problematiek van vrouwen zwanger door seksueel geweld, en de relatie tussen PTSS, taalverwerving, en sociaal welzijn bij vluchtelingen.

Ik hecht veel waarde aan het vertalen van onderzoeksresultaten naar de praktijk. Een voorbeeld hiervan is het project MomS waar we onderzoeksresultaten combineerden met klinische expertise voor het ontwikkelen van een website voor moeders met een kind geboren uit seksueel geweld.

Link: Moms | Homepage

Wetenschappelijke kernpublicaties

de Beijer, D., Sloover, M., Heesen, K., & van Ee, E. (2025). Parent–Child Communication after Parental
Exposure to Potentially Traumatic Events: A Systematic Review. Trauma, Violence, & Abuse, 0(0).
https://doi.org/10.1177/15248380251343187

van Ee E, de Beijer D, Florisson D, Geuskens F. (2024). Making sense of change after Intensive Trauma
Treatment: a mixed-methods study into adolescents’ experience of efficacy. Child & Adolescent
Psychiatry and Mental Health, 25;18(1):92. https://doi.org/10.1186/s13034-024-00781-5.

Meuleman, E. M., Karremans, J. C., & van Ee, E. (2024). Stronger together: the longitudinal relations
between partner responsiveness, dyadic coping and PTSD recovery. European Journal of
Psychotraumatology, 15(1). https://doi.org/10.1080/20008066.2024.2358682

Meuleman, E.M., van der Veld, W.M. & van Ee, E. (2024). On the Relationship between Emotion
Regulation Difficulties and Posttraumatic Stress Symptoms during Treatment: A Test of Reciprocity.
Journal of Affective Disorders, 350, 197-202, https://doi.org/10.1016/j.jad.2024.01.116 [IF: 6.6]

Sloover, M., Stoltz, S.E.M.J. & Ee, E. van (2023). Parent-child communication about potentially
traumatic events: A systematic review. Trauma, Violence & Abuse, 25(3), 2115-2127.
https://doi.org/10.1177/15248380231207906

Janssen, P.G.J,, Stolz, S., Cillessen, A.H.N. & van Ee, E. (2022). Deployment-related PTSD symptomatology and social functioning: Probing the mediating roles of emotion regulation and mentalization in an outpatient veteran sample. Journal of Psychiatric Research, 156, 444-450. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2022.10.050

Sloover, M., van Est, L.A.C., Janssen, P.G.J., Hilbink, M. & van Ee, E. (2022). A meta-analysis of mentalizing in anxiety disorders, obsessive-compulsive and related disorders, and trauma and stressor related disorders. Journal of Anxiety Disorders, 92. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2022.102641

Janssen, P., van Est, L., Hilbink, M., Gubbels, L., Egger, J., Cillessen, T., & van Ee, E. (2021). Social cognitive performance in posttraumatic stress disorder: A meta-analysis. Journal of Affective Disorders. Journal of Affective Disorders, 1, 297, 35-44. https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.09.082

Van Ee, E., Kleber, R. J., Mooren, T. M., Out, D. & Jongmans, M. J. (2016). Parental PTSD, adverse parenting and child attachment in a refugee sample. Attachment & Human Development, 18, 273-291. https://doi.org/10.1080/14616734.2016.1148748

Van Ee, E., & Kleber, R. J. (2013). Growing up under a shadow, Key issues in research on and treatment of children born of rape. Child Abuse Review, 22, 386-397. https://doi.org/10.1002/car.2270

Van Ee, E., & Kleber, R. J. (2012). Child in the shadowlands. The Lancet, 380, 642-643. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(12)61360-9

Voor overige publicaties zie Publications : prof. dr. mr. E. van Ee (Elisa) (ru.nl)